Ons multidisciplinair team

Lynn Leys

Sofie Franken

Anke Verhaert

Annouk Van Put

Kirsten Jenema

Kirsten Meynen

Dorien Speltincx

Lynn Leys

Coördinator & logopediste
Bezielde knuffelaar

Ik ben Lynn, een gedreven dertiger met een voorliefde voor taal, communicatie en alles daaromheen.

Toen ik een jong meisje was en net leerde lezen, liep ik op een zomerse woensdagmiddag samen met mijn mama en mijn zusje van school naar huis. Ik kreeg interesse in de schriftelijke wereld om me heen en kon met enige inspanning het woord ‘logopedist’ op een naambordje ontcijferen. Ik vroeg mijn mama wat dat woord betekende en toen wist ik bij mezelf: dat wil ik worden als ik later groot ben. En dat was wat gebeurde.

Ik vind het heerlijk om met kinderen aan de slag te gaan. Met hun eerlijkheid en open kijk op de wereld houden ze mij elke dag een spiegel voor. Daarnaast vind ik het zeker zo fijn om studenten en ouderen te begeleiden. Voor mij is het van belang om mijn aanpak zoveel mogelijk af te stemmen op het (toekomstige) beroep, de mogelijkheden en de interesses van hen. Door mijn affiniteit met autisme ondertekende ik in 2016 de intentieverklaring rond ‘autismevriendelijkheid’ dat uitgaat van het kennis- en ondersteuningscentrum Autisme Centraal.

Belangrijk is dat je als kind, jongvolwassene of oudere niet het gevoel hebt dat je geleefd wordt, maar dat je op je eigen ritme je vleugels kan spreiden. Ook al zijn zaken als spreken en leren niet vanzelfsprekend. Dat gevoel wil ik je alleszins geven binnen de logopedische begeleiding. Op een enthousiaste maar zachte manier wil ik jou onder vleugels nemen en je helpen bij de moeilijkheden waar je tegenaan loopt. Samen werken we aan een gezond zelfbeeld en zelfvertrouwen, en proberen we op een constructieve manier om te gaan met faalangst.

90%
Geduld
77%
Nauwkeurig
13%
Multitasking

Sofie Franken

Logopediste
Zachtaardige idealist

Je hele leven lang vragen mensen je wat je wilt worden. In de kleuterklas wilde ik prinses worden. In het lager werd dat kleuterjuf, en in het middelbaar was psycholoog het droomberoep. Maar dan komt die vraag in het zesde middelbaar opnieuw en verwacht men een serieus antwoord. Ik had geen idee. Mensen helpen, dat stond vast, maar verder kwam ik niet.

Zoals vele laatstejaarsstudenten ging ik dan maar in de informatieboekjes bladeren. “Logopedie” las ik, en meteen dacht ik terug aan mijn derde kleuterklas, waar ik zoveel plezier beleefde met mijn logopediste. Meteen stond vast dat het dat zou worden: ik wilde mensen helpen met communicatie, met taal. En daar komt zo veel meer bij kijken dan ik aanvankelijk dacht. Maar dat maakt het voor mij net zo interessant: geen enkele problematiek en geen enkele persoon is hetzelfde.

Tijdens mijn studies en stages kwam ik erachter dat ik graag werk met zowel kindjes als (jong-)volwassenen, en dit binnen een breed interesseveld: van stem- en gehoorproblemen tot taalontwikkeling, articulatie, lezen,… Voor elk probleem, voor elke moeilijkheid wil ik samen met de cliënt op zoek gaan naar een oplossing.

92%
Integer
85%
Sociaal
24%
Loslaten

Anke Verhaert

Logopediste
Inspirerende optimist

Mijn passie voor logopedie begon al onbewust in het lager onderwijs wanneer de leerkrachten mij in de klas naast een kind met leermoeilijkheden zetten om hem/haar te helpen. “Later word ik dokter, of schrijfster” zei ik altijd. De keuze was te moeilijk en het contrast was te groot. Tijdens mijn favoriete les Nederlands zagen we een filmpje over afasie. Toen ik ontdekte dat logopedie eigenlijk heel medisch was, was ik meteen verkocht en een aantal maanden later startte ik als trotste eerstejaarsstudent de opleiding ‘Logopedie en audiologie’.  

Wat ik zo fijn vind aan onze job is dat er erg veel variatie is. Ik werk zeer graag met kinderen met spraak-, taal-, gedrags- en/of leerstoornissen. Tijdens mijn studie verdiepte ik mij ook in oromyofunctionele stoornissen en preverbale logopedie. Ook uit het begeleiden van volwassenen en/of ouderen met verworven spraak- of taalstoornissen na een CVA of TIA haal ik zeer veel voldoening.  

Momenteel ben ik mij aan het specialiseren tot stottertherapeut. Ik wil de persoon die stottert zo goed mogelijk helpen om zijn/haar stottermomenten te reduceren en het welbevinden te vergroten.  

Ik vind het belangrijk dat ieder kan zijn wat hij/zij wil zijn. Geen enkel probleem mag dit in de weg staan. Ik vind het van groot belang om steeds vanuit de talenten en interesses van de cliënt te vertrekken. Een goede therapeutische relatie staat bij ons centraal. Een cliënt moet zich goed voelen en vooral plezier maken. 

86%
Initiatief nemen
90%
Leergierig
25%
Doen omdat het zo hoort

Annouk Van Put

Psychologisch consulente
Warme ontdekker

Al van kleins af aan werd ik gedreven door het willen helpen van anderen. Toen ik zestien was besloot ik er mijn beroep van te maken. Eens ik naar de Thomas More Hogeschool kon gaan werd de drang om als psychologisch consulent te werken alsmaar groter. Ik ontwikkelde snel mijn eigen stijl en kreeg verschillende kansen om deze uit te testen en bij te stellen. Er kwam een groot deel zelfstudie alsook zelfkennis bij kijken, en tijdens mijn stages kreeg ik soms bepaalde stukjes van mezelf uitvergroot voorgeschoteld. Groeien doen we allemaal en dat is ook nodig. Het is alleen niet altijd even eenvoudig om dat op je eentje te doen. Door de hulp van anderen en een kracht in mezelf ben ik, net zoals vele anderen, in staat om te groeien tot wie ik wil zijn.

Helaas gooit het leven soms wel eens wat zwarte inkt in ons mooi potje helder water. Dat is het moment waarop we even kunnen stoppen en stilstaan bij wat er is en wat we nodig hebben. Hulp van anderen is niet voor iedereen vanzelfsprekend of iets dat snel aanvaard wordt, maar samen staan we toch sterker. Zonder de hulp van anderen had ik niet gestaan waar ik vandaag sta.

De stap zetten naar hulpverlening is vaak een moeilijke, maar moedige stap. Tijdens een hulpverleningstraject leer je jezelf op een andere manier kennen. Dit hoeft zeker niet altijd op een negatieve manier te zijn. Vaak leer je positieve dingen over jezelf in gesprek met anderen, waardoor je kan blijven groeien. Ik ben ervan overtuigd dat niemand te jong of te oud is om over zichzelf bij te leren. Het is zelfs mogelijk om nieuwe vaardigheden aan te leren of om oude vergeten vaardigheden opnieuw te versterken. Zelf blijf ik niet stilzitten en geloof ik sterk in de meerwaarde van levenslang leren.

94%
Empathisch
81%
Verbinden
12%
Omgaan met onrecht

Kirsten Jenema

Psychomotorisch therapeut
Avontuurlijke levensgenieter

Ik ben Kirsten en ik ben er dol op een avontuur aan te gaan samen met iemand. Voor elke sport ben ik enthousiast te maken en ik wil graag zoveel mogelijk van de wereld zien. Ik heb altijd geweten dat ik met kinderen zou willen werken. De kijk van kinderen op de wereld is heerlijk en ik blijf er het liefst zo lang mogelijk mee in verbinding staan.

Als bewegingsagoog en psychomotorisch therapeut heb ik in verschillende landen mogen ervaren dat samen in beweging komen een natuurlijke en effectieve manier van communiceren is. Zelfs als het lastig is, kan bewegen veel duidelijk maken en helpend zijn.

Sporten is een grote hobby van mij. Hoe mooi is het dat ik nu deels van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken? Bewegen en spelen worden vaak als leuk gezien, en dat vind ik nou juist zo belangrijk aan therapie. Het moet LEUK zijn! Het bewegen ligt dichtbij de belevingswereld van een kind en kan mij als therapeut heel veel informatie geven. Maar het maakt ook dat ik dicht in hun vertrouwenswereld mag en kan komen. Ik ben iemand die werkt vanuit de aansluiting en de rust, en van daaruit gaan we samen op avontuur en werken we aan onze doelen.

Therapie mag leuk zijn! Graag ga ik het avontuur met je aan en leer ik je steviger in je schoenen te staan.

88%
Zien van mogelijkheden
73%
Enthousiasmeren
17%
Stilzitten

Kirsten Meynen

Vroedvrouw
Vertroetelende spring-in-’t-veld

Sinds kleins af nam ik graag de zorgende rol op mij. Ik speelde vaak mamaatje of doktertje. Het verzorgen van mensen en baby’s was mijn roeping. Het zorgen voor anderen heb ik dan ook altijd blijven doen. Tijdens de lagere school en in het middelbaar stond ik na schooltijd en in de vakanties altijd paraat in de kinderopvang van mijn mama. Hierdoor leerde ik al veel over baby’s. Vanaf mijn 15 jaar begon ik dan ook met babysitten. Het hield voor mij niet op. Ik wist dan ook dat mijn studie deze richting moest uitgaan. Ik koos ervoor om vroedkunde te gaan studeren omdat ik hier kon zorgen voor zowel mama’s als baby’s. Deze studie trok mijn interesse heel erg en ik heb hier dan ook mijn beroep van gemaakt.

Ik werk op neonatologie, een dienst voor premature baby’s. Hier zijn de zorgen erg intensief. Wat dit beroep zo mooi maakt, is dat ik persoonlijk bijdraag aan de groei en ontwikkeling van deze kleine schatjes. Buiten het ziekenhuis ben ik ook gestart als zelfstandige vroedvrouw omdat ik ook zorg wilde bieden aan gezinnen. Kwaliteitsvolle zorg vind ik een van de belangrijkste zaken die er zijn, en deze zorg kan ik in de thuis- of praktijksetting perfect bieden. Ik kan hier de tijd nemen om ouders te begeleiden en te ondersteunen in de mate waarin dat voor hen nodig is. Dit is voor mij het mooiste wat er is. Wanneer mensen mijn zorg zien als een meerwaarde en mij beschouwen als hun vertrouwenspersoon, dan is mijn missie geslaagd en ben ik een gelukkige vroedvrouw.

89%
Groepsdier
96%
Patiëntgericht
21%
Twijfelen

Dorien Speltincx

Auticoach
Pragmatische dromer

Ik ben Dorien, een gedreven leerkracht in het buitengewoon onderwijs met een extra groot hart voor personen met autisme. Ik werk al meer dan 10 jaar met leerlingen met autisme in een autiwerking, type 9. Ik voelde al enkele jaren dat ik, naast klasleerkracht, ook op zoek ben naar nieuwe uitdagingen. 
 
Naast mijn ervaringen vanuit het onderwijs, wilde ik me nog meer verdiepen en voorbereiden om deze job met toewijding, maar ook met de nodige kennis van zaken uit te voeren. Ik voel de energie bruisen als ik meer 1-op-1 kan werken, om moeilijkere situaties te verhelderen, om in te zetten op basisrust, om de omgeving mee te betrekken in het autismeverhaal,… 
 
Ik ben ervan overtuigd dat we nog zoveel van elkaar kunnen leren. Levenslang groeien, kunnen ontwikkelen op je eigen tempo en daarbij onze talenten in de verf zetten. Ik vind het enorm belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt, én zichzelf kan zijn. Dit is wat ik hoop te bereiken samen met mijn cliënten.
91%
Inlevingsvermogen
79%
Flexibiliteit
19%
Competitief

Anke Van den Brande

Kinder- en jongerencoach
Sensitieve avonturier

Hoi, ik ben Anke. Tien jaar lang deed ik mijn job als (zorg)leerkracht met hart en ziel, zowel in het gewoon als het buitengewoon onderwijs. Mijn job bracht me tot in Bali waar ik lesgaf op een Internationale School. Die tijd bracht me heel wat bij op vlak van welzijn op school, op het werk en in het leven. Met een rugzak vol tools en kennis kwam ik terug naar België, klaar om dit alles met jullie te delen.

Ik geloof sterk dat jezelf beter leren kennen, rust kunnen vinden/creëren en je eigen tempo volgen van grote waarde zijn. Kinderen en jongeren begeleiden in dit leerproces geeft me ontzettend veel voldoening en energie.

92%
Echte aandacht
89%
Eerlijk in communicatie
12%
Technisch